اطلاعات عمومی

ترمز ABS چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

توسعه سیستم های هوشمند در صنعت خودرو، رانندگی در جاده ها را بسیار ایمن تر از گذشته کرده است. سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یک نمونه از چنین نوآوری ها است. این سیستم تضمین می کند که لاستیک ها در هنگام ترمز گیری روی جاده قفل نشده و از لغزش خودرو جلوگیری می کند. اگر می خواهید بدانید که این سیستم چگونه بر ایمنی خودروها به هنگام ترمز گیری موثر بوده است، پیشنهاد میکنیم تا ادامه این مقاله آموزشی از بلاگ مجموعه خودرویی هشت اصفهان را از دست ندهید.

بررسی ترمز ABS و تاثیرات آن بر ایمنی خودرو ها

عناوین مطالب

ترمز ABS چیست؟

ترمز ABS که به سیستم ترمز ضد قفل نیز معروف است، یک ویژگی ایمنی در خودروها می‌باشد که از قفل‌شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز گیری جلوگیری می‌کند. این سیستم برای حفظ اصطکاک و کشش بین لاستیک‌ها و سطح جاده طراحی شده است و به راننده اجازه می‌دهد تا کنترل فرمان را به هنگام ترمز حفظ کند.

برای آشنایی کامل با سیستم ترمز و نحوه عملکرد آن در خودرو می توانید به لینک » سیستم ترمز در خودرو مراجعه فرمائید.

ترمز ABS با نظارت مداوم بر سرعت چرخش هر چرخ‌ کار می‌کند. اگر سیستم تشخیص دهد که یک یا چند چرخ در شرف قفل‌شدن هستند، به طور خودکار فشار ترمز را در آن چرخ تعدیل می‌کند. این عملکرد با اعمال و رها کردن سریع ترمزها به دست می‌آید که به جلوگیری از لغزش خودرو کمک می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد تا کنترل خودرو را در شرایط ترمز گیری‌های شدید حفظ کند. سیستم ترمز ABS عملکرد کلی ترمز را بهبود می‌بخشد و مسافت ترمز گیری و توقف خودرو را کوتاه می‌کند.

نحوه کار ترمز ضد قفل چگونه است؟

سیستم ترمز ضد قفل از یک کنترل‌کننده مرکزی و مجموعه‌ای از سنسورها و سوپاپ‌ها برای عملکرد صحیح خود استفاده می‌کند. عملکرد این سیستم در ادامه توضیح داده شده است:

هر چرخ خودرو دارای یک سنسور است که به یک سیستم مرکزی متصل است. این سیستم چند بار در ثانیه سنسورها را بررسی می‌کند. کنترلر مرکزی، اطلاعاتی را در مورد تمام عامل‌های ترمز گیری مانند کاهش سرعت چرخ دارد. اگر چرخ دچار انحراف شود و خیلی سریع متوقف شود یا سرعتش کاهش یابد، کنترل‌کننده اصلی آن را تشخیص می‌دهد. این امر منجر به فعال‌شدن سوپاپ‌های هیدرولیک می‌شود که فشار ترمز را به‌سرعت کاهش می‌دهد. در نتیجه، چرخ به‌جای اینکه قفل شده و بر روی مسیر کشیده شود، با چرخش خود به طرز بهتری متوقف می‌شود. کل فرایند کمتر از کسری از ثانیه طول می‌کشد.

نحوه عملکرد سیستم ترمز ضد قفل

اجزای سیستم ترمز ABS

سیستم ترمز ضد قفل ABS از چهار مکانیسم تشکیل شده است:

  • سنسورهای سرعت چرخ که برای نظارت سرعت بر روی هر چرخ قرار دارند.
  • یک موتور هیدرولیک.
  • دریچه های تخلیه فشار.
  • یک ماژول الکترونیکی ثابت در واحد کنترل موتور خودرو ECU.

جهت آشنایی با سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) و چگونگی کارکرد آن در خودرو می توانید به لینک » ترمز اضطراری خودکار مراجعه نمائید.

انواع سیستم های ترمز ABS مورد استفاده در خودروها

در این قسمت، می خواهیم نگاهی به سه نوع سیستم ABS که معمولاً در اتومبیل ها استفاده می شوند، بیندازیم:

ABS چهار کاناله / چهار سنسوری

ABS چهار کاناله و چهار سنسور، بهترین نوع ترمز ABS است. این سیستم عملکرد هر چرخ را به طور جداگانه بررسی می کند. این امر باعث می شود تا کنترل بسیار بهتری بر روی چرخ های خودرو اعمال شود.

ABS سه کاناله / سه سنسوری

سیستم ABS سه کاناله و سه سنسوری با سه سنسور کار می‌کند: دو سنسور ABS در جلو و یکی در عقب قرار می‌گیرند. هر دو چرخ جلو دارای سنسور و کانال جداگانه هستند. برعکس، چرخ‌های عقب فقط از یک سوپاپ و یک سنسور تشکیل شده‌اند. این سنسور در محور عقب قرار می‌گیرد و بر هر دو ترمز عقب تأثیر می‌گذارد. اگر فقط یک چرخ عقب قفل شود، راندمان ترمز آن‌قدر مؤثر نخواهد بود. وانت‌های پیکاپ معمولاً دارای سیستم ABS سه کاناله و سه سنسوری هستند.

ABS تک کاناله/ تک سنسوری

از نامش مشخص است، این نوع سیستم ABS خودرو تنها از یک سوپاپ و یک سنسور تشکیل شده است که برای نظارت بر هر چهار چرخ نصب شده و در محور عقب قرار می‌گیرد. به طور معمول، ماشین‌های پیکاپ با محور محرک عقب دارای سیستم ABS یک کاناله و تک سنسوری هستند.

برای آشنایی با سیستم کنترل کشش و کاربرد آن در ایجاد ایمنی برای خودرو می توانید به لینک » سیستم کنترل کشش چیست مراجعه نمائید.

آشنایی با انواع سیستم ترمز ABS و اجزای تشکیل دهنده آن

مزایای ترمز ABS

سیستم‌های ترمز ABS مزایای مختلفی را برای یک خودرو به همراه دارند.

  • افزایش قدرت ترمز گیری، به‌خصوص در مسیرهای لغزنده. فناوری ترمز ABS خطر قفل‌شدن چرخ‌ها و لغزش وسیله نقلیه شما را به‌خصوص در شرایط لغزنده به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. اغراق نیست اگر بگوییم که این سیستم می‌تواند در شرایط بحرانی نجات ‌بخش باشد و به رانندگان کمک کند تا کنترل خود را حفظ کنند.
  • کاهش هزینه‌های بیمه خودرو. خودروهایی که دارای ترمز ABS هستند، می‌توانند پرداخت‌های بیمه خودروی شما را پایین نگه دارند. دقیقاً به این دلیل که ترمزهای ضد قفل بارها ثابت کرده‌اند که خطر تصادف را کاهش می‌دهند.
  • افزایش ارزش فروش مجدد خودرو. فناوری ABS به ارزش خودروی شما می‌افزاید. در واقع، از آنجایی‌ که این موضوع در خودروها و کامیون‌های امروزی بسیار استاندارد است، نداشتن ABS به این معنی است که وسیله نقلیه شما با قیمت کمتری به فروش می‌رسد.
  • کنترل کشش خودرو را بهبود می‌بخشد. سیستم‌های ترمز ضد قفل از فناوری مشابهی برای کنترل کشش پیشرفته بهره می‌برند. این امر باعث می‌شود تا نصب سیستم کنترل کشش در کارخانه برای سازندگان آسان‌تر شود.
بررسی مزایا و معایب سیستم ترمز ABS

معایب ترمز ABS چیست؟

در کنار مزایایی که برای سیستم ترمز ABS وجود دارند، معایبی نیز وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • افزایش فاصله توقف در سطوح لغزنده. ترمز ABS ممکن است منجر به فاصله توقف طولانی‌تر بر روی سطوح لغزنده یا ناهموار مانند شن یا برف شود. این امر به این دلیل است که این سیستم ممکن است بارها فشار ترمز را تعدیل کند و باعث شود چرخ‌ها کشش را از دست بدهند.
  • تولید صدای اضافی از پدال ترمز. هنگامی که سیستم ترمز ABS فعال می‌شود، ممکن است باعث شود که پدال ترمز صداهای اضافی تولید کند. این امر می‌تواند برای برخی از رانندگان نگران‌کننده باشد، به‌خصوص اگر آنها با نحوه عملکرد سیستم آشنا نباشند.
  • اثربخشی محدود بر روی سطوح یخی یا لغزنده. درحالی‌که ترمز ABS می‌تواند به جلوگیری از قفل‌شدن چرخ‌ها در سطوح لغزنده کمک کند، با این ‌حال، کشش بهتر را تضمین نمی‌کند. در شرایط لغزندگی مسیر ممکن است که ترمز ABS در حفظ کنترل خودرو مؤثر نباشد.
  • افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری. سیستم ABS یک سیستم پیچیده است که به قطعات و سنسورهای مختلفی نیاز دارد. اگر هر بخشی از این سیستم از کار بیفتد یا خراب شود، تعمیر یا تعویض آن می‌تواند هزینه بر باشد.
  • اتکای بیش از حد به ABS. برخی از رانندگان ممکن است بیش از حد به ABS متکی شوند و در شرایط اضطراری از تکنیک‌های مناسب ترمز استفاده نکنند. مهم است که رانندگان همچنان از شرایط جاده آگاهی داشته باشند؛ زیرا ABS نمی‌تواند تمام خطاهای رانندگی یا شرایط نا ایمن را جبران کند.

جمع بندی و نتیجه گیری

سیستم ترمز خودرو از حیاتی ترین و مهم ترین بخش های یک خودرو محسوب می شود. وظیفه اصلی ترمز، کاهش سرعت و یا توقف کامل و البته ایمن اتومبیل است بنابراین اهمیت عملکرد آن مخصوصاً در شرایط اضطراری بسیار بالاست. ارتقای عملکرد ترمز در خودروهای نسل جدید به ‌شدت درحال تغییر و حرکت به ‌سمت تکنولوژی ‌های جدید است. از سیستم های هوشمند امروزی سیستم ترمز ABS می باشد. بطور کل می توان عملکرد این سیستم را به شکل جلوگیری از لغزش و قفل نشدن چرخ ها در زمان ترمز گیری تعریف کرد. اجزای مختلف آن شامل یک کنترل ‌کننده مرکزی و مجموعه ‌ای از سنسورها و سوپاپ‌ ها می شوند. در محتوای حاضر انواع این سیستم ترمز گیری و مزایا و معایب آن را هم بررسی کرده ایم که می توانید برای کسب آشنایی بیشتر به مطالب رجوع نمائید.

خدمات شرکت خودرویی هشت

با روی کار آمدن تکنولوژی های جدید امکانات ایمنی خودرو ها فراتر از ترمز، ایربگ و آینه رفته اند و این قابلیت های مدرن تبدیل به سدی مطمئن در برابر تصادفات شده اند و همینطور این موضوع باعث افزایش بازار خرید و فروش خودرو گردیده است. با توجه به علائق و درخواست مشتریان و خریداران امروزی، شرکت هشت خودرو به ایجاد شرایط خرید و فروش انواع خودرو های خارجی و ایرانی با تجهیزات و امکانات پیشرفته و بروز نموده است. در این میان شرایط ویژه ای هم در نظر گرفته است که خریداران محترم می توانند جهت کسب اطلاعات لازم به وب سایت شرکت رجوع نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *