- مشخصات فنی کی ام سی T8
- طراحی خارجی کی ام سی T8
- طراحی داخلی کی ام سی T8
- آسایش و راحتی کی ام سی T8
- نقاط قوت
- نقاط ضعف
مجله خودرو
کی ام سی T8
کی ام سی T8 یک خودروی پیکاپ تراک دو دیفرانسیل ساخت کمپانی JAC کشور چین است که برای اولین بار در سال 2018 روی خط تولید این کمپانی قرار گرفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد. این محصول از سال 1399 توسط کرمان موتور با برند KMC وارد بازار ایران شد تا به رقابت با دیگر پیکاپ های حاضر در این سگمنت مشغول شود. کرمان موتور که زمانی تولید و عرضه محصولات هیوندای را عهده دار بود پس از تحریمها همکاری با شریک چینی جدید خود یعنی گروه خودروسازی جک را گسترش داد و پس از عرضه محصولات کراس اور سری S و سدان های سری J شرکت جک، در سال 1399 اقدام به معرفی یک خودروی جدید در کلاسی جذاب برای بازار خودروی ایران کرد. یک پیکاپ دو دیفرانسیل به نام KMC T8 یا همان جک T8 برای آشنایی با این خودروی جذاب با اتوگالری هشت همراه باشید.
گالری کی ام سی T8
امنیت در رانندگی
تجربه رانندگی هیجان انگیز
سرسخت و قدرتمند
قدرت و توان بالا
طراحی خارجی کی ام سی T8
طراحی بدنه
طراحی بیرونی KMC T8 با الهامگیری از تویوتا هایلوکس و پیکاپهای امریکایی صورت پذیرفته که حاصل آن انصافاً جذاب از کار درآمده است. دماغه پخ و بسیار بلند ماشین با این جلوپنجره بزرگ و نشان تجاری درشت، حس قدرت و جنگندگی را به مخاطب القاء میکنند و دقت به ریزهکاریها در طراحی چراغها و استفاده از کروم در فریم جلوپنجره به خصلتهای لوکس ماشین افزودهاند. در قسمت کناری هم شاهد خطوطی منطقی هستیم که به کمک رینگهای 18 اینچی، رکابهای اسپرت، آینههای بزرگ و گلگیرهای برجسته از سادگی مطلق فاصله گرفته و جلوهای نسبتاً جذاب را به نمایش گذاشته است.
بخش بار خودرو
بخش بار خودرو داری طول و عرض 152 سانتیمتر و عمق 47 سانت میباشد که قابلیت حمل بار استاندار به وزن 840 کیلوگرم را در اختیار قرار میدهد. در هنگام بارگیری و سنگین شدن این قسمت، سواری ماشین هم مقداری نرمتر و به کراساوورهای این رده نزدیک میشود. راستی دو ایراد عجیب هم داخل کابین وجود دارد. یکی نبود کلید خاموش برای چراغهای اتوماتیک است و دیگری بازتاب نور محیط روی نمایشگر مرکزی که شاید به نوعی نشان از کمتجربگی طراحان JAC داشته باشد. کیفیت متریال مورد استفاده هم به نسبت قیمت خودرو متوسط به نظر میرسد و باید دید T8 در طول زمان تا چه اندازه سلامت قطعات داخلی را حفظ خواهد نمود.
نمای عقب
در بخش انتهایی خودرو حرف خاصی برای گفتن وجود ندارد چراکه اینجا قابلیتهای بارگیری خودرو در اولویت قرار گرفته و به غیر از سپرهای رنگآمیزی شده و گرافیک جذاب چراغهای عقب، نکته دیگری روئیت نمیشود. ضمناً T8 از تناسب اندام بسیار خوبی بهره میبرد و در هنگام ساخت آن به زوایای حمله، فرار و شکست توجه شده تا ماشین به این راحتیها در بیراههنوردی زمینگیر نشود.
کارایی و راندمان کی ام سی T8
با گشودن درب موتور کی ام سی T8 با یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 2 لیتری مواجه میشویم که به کمک پرخوران توربو قادر است 174 اسببخار قدرت (دور موتور 5000) و 290 نیوتنمتر گشتاور (از دور موتور 1800 الی 4000) تولید نماید. از جمله نکات مثبت این انجین میتوان به گشتاور بالا در دور موتور پایین، استاندارد آلایندگی یورو 5 و مصرف سوخت مقداری کمتر از رقبای تنفسطبیعی اشاره نمود؛ با این حال حساسیت یک موتور توربوشارژر به کیفیت سوخت و شرایط نگهدرای مقداری بالاتر از انواع اتمسفریک خواهد بود. وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده یک جعبهدنده 6 سرعته دستی قرار گرفته که میتواند نیرو را به چرخهای عقب و یا هر چهارچرخ منتقل نماید.
طراحی داخلی کی ام سی T8
داشبورد T8
در بخش وسط داشبورد، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا را مشاهده می کنیم که کیفیت قابل قبولی داشته و برای این خودرو آپشن خوبی به حساب می آید. در زیر این قسمت کلید های مربوط به سیستم تهویه این خودرو تعبیه شده است. شایان ذکر است که سیستم تهویه کی ام سی T8 از نوع تک کاناله و غیر اتوماتیک بوده اما میزان سرمایش و گرمایش سیستم تهویه این خودرو قابل قبول بوده و انتظارات را برآورده می کند.
صندلی های T8
صندلی های کی ام سی T8 طراحی و ارگونومی مناسبی داشته و به صورت دستی قابل تنظیم هستند. روکش به کار رفته بر روی صندلی های این خودرو از جنس چرم مصنوعی بوده و کیفیت مناسبی دارد. KMC T8 با توجه به فاصله محوری ۳۰۹۰ میلی متری خود توانسته فضای مناسبی را برای سرنشینان ردیف عقب فراهم کند اما آپشن و امکانات خاصی برای سرنشینان عقب فراهم نشده است که این موضوع می تواند از نکات منفی این خودرو باشد. در کل ردیف عقب این پیکاپ برای سرنشینان چندان راحت نیست.
کابین T8
کابین کی ام سی T8 از طرحی ساده و شکیل بهره میبرد. البته با توجه به ذات خشن و آفرودی ماشین سعی شده بیشتر روی ارگونومی و کارآیی اتاق کار شود اما با این حال از عنصر زیبایی هم عافل نبودهاند و خطوط شیک داخلی در ترکیب با فرمان خوشدست و نمایشگر لمسی مرکزی حالتی نسبتاً مدرن به فضا بخشیدهاند. نشانگرهای پشتآمپر هم فرم اسپرتی دارند و کامپیوتر سفری میان دو عقربه اصلی، اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار قرار میدهد. از لحاظ دید پیرامونی هم اوضاع به نسبت ابعاد بدنه و سگمنت اتومبیل مناسب به نظر میرسد، هرچند ارتفاع زیاد خودرو نقاط کوری را پدید آورده که جای خالی سنسورهای پارک جلو و دوربین 360 درجه را به یاد میآورد.
ایمنی KMC T8
کی ام سی T8 تنها 2 ایربگ برای راننده و سرنشین کناری دارد و در این خودرو خبری از ایربگ های جانبی و پرده ای نیست. همچنین JAC T8 در هیچ تست تصادفی هم شرکت نکرده و ایمنی آن در تصادفات نامشخص است. البته پیکاپ خوش قیافه کرمان موتور با بهره بردن از سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی ایمنی قابل قبولی را در هنگام رانندگی برای جلوگیری از حوادث رانندگی فراهم می کند.
آسایش و راحتی کی ام سی T8
نقاط قوت
- توانایی آفرود متوسط
- دو دیفرانسیل 3 حالته
- حرکت شیب مایل تا 30 درجه
- قابلیت بکسل تا 840 کیلوگرم
نقاط ضعف
- تهویه دیجیتال
- کیفیت پایین سپرها و جلوپنجره
- حذف دوربین 360 در نسخه مونتاژی