- مشخصات فنی مکث موتور کلوت
- طراحی خارجی مکث موتور کلوت
- طراحی داخلی مکث موتور کلوت
- آسایش و راحتی مکث موتور کلوت
- نقاط قوت
- نقاط ضعف
مجله خودرو
مکث موتور کلوت
مکث موتور که در حقیقت شرکتی زیرمجموعه ماموت خودرو محسوب می شود، اولین پیکاپ خود به نام کلوت را رونمایی کرد. کلوت در حقیقت به برجستگی های بین شیارهای نعلی شکل در بیابان ها گفته می شود و از آنجایی که این خودرو نیز به هدف اصلی آفرود در بیابان ها و بیراهه ها تولید شده، نام کلوت برای آن انتخاب شده است. پیکاپ کلوت همان دایون V5 است و خودروی دیگر دایون نیز توسط خودروسازی ایلیا به نام دایون Y5 عرضه خواهد شد که در نمای جلو شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. در هر صورت دایون V5 که یک پیکاپ شاسی مستقل است، قرار است روی خط تولید مکث موتور برود و به نام کلوت به بازار شلوغ پیکاپ ها اضافه شود.
گالری مکث موتور کلوت
طراحی خارجی کلوت
طراحی ظاهری
کلوت پیکاپ سالخوردهای است و این موضوع در طراحی بیرونی کاملاً خود را نشان میدهد زیرا ظاهر این ماشین بسیار ساده و محافظهکارانه بوده و به وانتهای یک نسل قبل بازارهای جهانی شباهت دارد. البته هرچند هیچ ویژگی جذاب و هیجانانگیزی در ظاهر کلوت دیده نمیشود اما از سادگی و کاربردی بودن آن نمیتوان ایرادی گرفت و با توجه به رقبای داخلی، به طراحی کلوت باید نمره قبولی داد. همچنین این خودرو با عرض 1,610 میلیمتری، همراه با وانت کاپرا گروه بهمن عریضترین پیکاپ بازار ایران محسوب میشود
بخش کناری
پیکاپ مکث کلوت بهویژه در نمای جانبی از روی مدلهای مشهوری همچون فورد رنجر ۲۰۱۵ الگوبرداری شده است. طراحی قسمت جلوی خودرو، به ویژه چراغها و سپر، اگر چه ساده به نظر میرسند، اما سعی شده تا چهرهای عضلانی و خشن به این خودرو بدهد. در نمای جانبی شاهد استفاده از خطوط ملایم در طراحی اتاق و شیب ستونهای جلو هستیم که در کنار طرح متعادل فریم شیشهها هستیم.
نمای عقب
در قسمت عقب نیز شاهد یک طراحی ساده هستیم، اما باید توجه داشت که اغلب خودرویهای مطرح این کلاس، به طور معمول از چنین طراحی پیروی میکنند. پیکاپ مکث کلوت طولی برابر با ۵۳۳۰ میلی متر، عرض ۱۸۷۰ میلی متر و ارتفاعی معادل ۱۸۶۴ میلی متر دارد.
کارایی و راندمان مکث موتور کلوت
کلوت یک پیکاپ دو دیفرانسیل متوسط است و ساختار اتاق مستقل از شاسی را دارد. این خودرو به پیشرانه ۲٫۴ لیتری توربو مجهز است که ۲۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه فناوری نسل چهارم میتسوبیشی را دارد و از سری پیشرانه ۴K22 به حساب می آید. جعبه دنده کلوت از نوع ۶ سرعته دستی بوده که نیرو را به چرخ های جلو و عقب این خودرو می رساند. همچنین برخی جزئیات فنی این گیربکس متناسب با شرایط محیطی ایران تغییر کرده است. همچنین ضریب خروجی دیفرانسیل این پیکاپ جدید نیز متفاوت نسبت به سایر نسخه های نصب شده در دایون V5 است. تنظیم نوع انتقال قدرت به چرخ های جلو و عقب به صورت الکتریکی در این پیکاپ انجام می شود.
طراحی داخلی کلوت
کابین و فضای داخلی
با وارد شدن به کابین نسخه اتوماتیک کلوت کابینی دقیقا یکسان با دایون Y7 را مشاهده می کنیم یعنی همان صفحه نمایش ۸ اینچی فرورفته میان دریچه های تهویه مطبوع و کلاهک داشبورد در کنار پنل دیجیتال و لمسی تهویه مطبوع که نسبت به نمونه دستی اضافه شده و همچنین پیانویی کاری های قسمت مرکزی کابین که حسی بهتر از نمونه دستی تمام آلومینیومی و براش منتقل می کند.
صندلی های کلوت
از دیگر امکانات این پیکاپ مکث موتورز می توان به صندلی با روکش چرم مصنوعی با تنظیم 6 حالته برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، تنظیم نور ارتفاع، نور چراغ های جلو و شیشه بالابر های اتوماتیک اشاره کرد.
فضای عقب
فضای ردیف دوم در حد و اندازه های KMC T8 بوده و برای افراد تا قد ۱۸۵ راحت به نظر می رسد. البته نبود امکاناتی از جمله دریچه تهویه مطبوع در این بخش کمی توی ذوق می زند. مکث موتور کلوت یکی از بزرگترین فضای بار را با عددی حدود ۱۰۰۰ کیلو در بین رقبا دارد. همچنین وجود محافظ کف صندوق به صورت فابریک مزیت خوبی برای این خودرو به شمار می رود.
بررسی فنی و رانندگی مکث موتور کلوت
اشتراک فنی این خودرو با محصولی مانند دایون Y7 و رقیبش یعنی آمیکو آسنا باعث شده تا حداقل نگرانی از بابت تامین قطعه یا خدمات برای کلوت نداشته باشیم. لوگو میتسوبیشی روی درب موتور حاکی از دارا بودن تکنولوژی میویک این خودروساز دارد که باعث افزایش راندمان و قدرت می شود. نمونه دستی این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته بهره می برد که به گفته خیلی از مالکین از مشکل ناهماهنگی با پیشرانه بهره می برد که این مشکل در نمونه اتومات به مراتب برطرف شده و رانندگی بهتری را مهیا می کند. این ایراد بیشتر مربوط به کپ و تاخیر دنده ها و دریچه گاز می باشد که شاید توسط ریمپ یا اصلاح کامپیوتر اوضاع بهتر شود. نکته بعدی هم ضریب دنده های کمی عجیب این نوع گیربکس است که هنگام تعویض از دو به سه شاهد افت دور و توان هستیم.
آسایش و راحتی مکث موتور کلوت
نقاط قوت
- توانایی آفرود متوسط
- دو دیفرانسیل 3 حالته
- پیشرانه تحت لیسانس میتسوبیشی
- موتور مشترک با آسنا اتوماتیک
- اولین پیکاپ مونتاژی با تایرهای AT
نقاط ضعف
- خدمات پس از فروش
- ناهماهنگی گیربکس دستی با موتور