- مشخصات فنی هایما S7
- طراحی خارجی هایما S7
- طراحی داخلی هایما S7
- آسایش و راحتی هایما S7
- نقاط قوت
- نقاط ضعف
مجله خودرو
هایما S7
هایما S7 یا همان هایما 7 یک خودروی کراس اور متوسط است که توسط کمپانی هایمای کشور چین طراحی و ساخته شده است. این خودرو ابتدا در سال 2010 در نمایشگاه خودروی چین با نام هایما 7 معرفی شده و عرضه آن با چند ماه تاخیر در تابستان همان سال شروع شد. مدل های اولیه این خودرو از موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دنده ای بهره می بردند. برای آشنایی بیشتر با این خودرو تا انتها همراه نمایشگاه اتومبیل هشت بمانید.
گالری هایما S7
فرمان هایما S7
داشبورد هایما S7
فضای عقب
سانروف
طراحی خارجی هایما S7
نمای ظاهری
نمای ظاهری هایما s7 در قیاس با بسیاری از خودروهای همکلاس و هموطنش که در بازار ایران حضور دارند نسبتا حجیمتر و خوشهیبتتر به نظر میرسد. در این میان شاید تنها جک اس ۵ باشد که از لحاظ ابعادی بتواند جذبه این محصول هایما را در ذهن پدیدار سازد. هرچند که همچنان این خودرو یک کراس اوور جمعوجور به حساب می آید و در عمل اختلاف ابعادی زیادی با کراس اوورهای همکلاس خود ندارد.
نمای عقب
هایما s7 در نمای عقب نیز سادگی را سرلوحه کار خود قرار داده و المانهای اصلی همچون چراغها، درب صندوق و سپر عقب با حداقل جزئیات ترسیم شدهاند که البته جلوه نسبتا متناسب و کاربردی را برای این بخش هایما اس ۷ به وجود آوردهاند. به طور کل طراحی بدنه هایما اس ۷ گرچه دارای برخی ناهماهنگیها بوده، نسبت به بعضی از حریفان کمی قدیمی و کلاسیکتر به نظر میرسد.
نمای جلو
هایما S7 پلاس در نمای جلو از طراحی نسبتا ساده و هماهنگی برخوردار است و برخلاف کراس اوورهای جدید چری و جک، خبری از چراغ های باریک و جلوپنجره عظیم الجثه ای که مد طراحی مدلهای 2020 به بعد محسوب می شود نیز خبری نیست. از این رو شاید طراحی ظاهری هایما S7 به شکل قابل توجهی عامه پسند و البته کمی قدیمی جلوه کند که در مقایسه با سایر کراس اوورهای بازار از ماندگاری بیشتری برخوردار است.
کارایی و راندمان هایما S7
هایما اس ۷ پلاس از نظر فنی تفاوتی با نسخه اصلی ندارد و همچنان از موتور 1.8 لیتری توربو با قدرت 170 اسب بخار و 230 نیوتن متر بهره می برد که نیرو را به واسطه گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رساند؛ اما ایران خودرو اعلام کرده که براساس تغییرات نرم افزاری مصرف سوخت این خودرو حدود یک لیتر کاهش یافته است و به 8.6 لیتر در یکصد کیلومتر رسیده است که البته رقمی خوشبینانه برای یک کراس اوور نسبتا بزرگ به نظر می رسد. همچنین باید گفت که هایما S7 براساس یکی از پلتفرم های قدیمی مزدا شکل گرفته است و از این نظر دارای مشخصاتی مانند هندلینگ خود و سیستم تعلیق مناسب است؛ اما در عین حال نتایح تست تصادف این خودرو نیز چندان روشن نیست.
طراحی داخلی هایما S7
فضای کابین هایما اس ۷
با ورود به فضای کابین هایما اس ۷ توربو متوجه میشوید که تغییر و تحولات کلی در این نسخه نسبت به نمونه ۲ لیتری انجام نگرفته و صرفا به تغییر رنگ برخی ادوات مثل کنسول میانی داشبورد، رودریها و روکش صندلیها اکتفا شده است. با این وجود نمای درونی کابین اس ۷ توربو از توزین بصری مناسبی برخوردار بوده و توانسته در عین سادگی جلوههایی خوشایند و تا حدی مدرن را از خود به نمایش بگذارد. بخشهایی همچون کنسول میانی غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار از جمله نقاط قوت طراحی داخلی هایما اس ۷ به شمار میآیند که کاربران از وجود آنها در کابین تا حدود زیادی احساس رضایت خواهند داشت.
داشبورد
اولین چیزی که در داخل اتاق این خودرو خودنمایی میکند، داشبورد میانی آن است که دکمهها به خوبی روی آن قرار گرفتهاند. در بخش بالایی این قسمت، دریچههای تهویه عمودی که نمایشگر ۷ اینچی را در میان خود جا دادهاند، جلب نظر میکنند. طراحی دو رنگ بخش کابین در روکش صندلیها، پنل دربها و کنسول میانی باعث شده که کابین این خودروی کراس اوور یکنواخت و کسلکننده نباشد. با توجه به ارتفاع بلند این خودرو، سرنشینان بلندقد حس خفگی و ناراحتی نخواهند داشت. کابین این خودرو و صندوق عقب آن جادار است و فضای کابین برای ۵ سرنشین کافی به نظر میرسد.
سانروف
سانروف بالای سرمان به قدری بزرگ است که پس از گشودن، حتی سرنشینان عقبی را هم از وجود خود بهره مند میسازد. البته با تمامی این تعریف ها زیبایی و کیفیت محیط داخلی این اتومبیل بی رقیب هم نیست و این حس رضایت نسبی را کم و بیش در برخی از هموطنانش نیز تجربه کرده بودیم. ولی در هر صورت این کابین اصطلاحاً جزو خوب های رده ی قیمتی خودش می باشد و بی انصافی است که از اتومبیلی که نصف قیمت رقبای کره ای و حدود یک سوم قیمت ژاپنی ها ارزشگذاری شده توقع بیشتر از این داشته باشیم.
تجربه رانندگی با خودرو هایما S7
در شرایطی که اکثر خودروهای کراس اوور چینی موجود در بازار از موتورهای 1.5 لیتری توربو بهره می برند هایما S7 با موتور حجیم تر 1.8 لیتری و گیربکس 6 سرعته تمام اتوماتیک ساخت گروه هیوندای (بدون استفاده از گیربکس دوبل کلاچ یا CVT) عملکرد قابل قبولی را ارائه می دهد هرچند که مسئله همیشگی در مورد کیفیت بنزین موجود در ایران همچنان وجود دارد و به نظر می رسد که عملکرد پیشرانه با بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است. گیربکس در عوض عملکرد خوبی دارد و تعویض های مناسبی را در تمامی شرایط رانندگی انجام می دهد همچنین شتاب و عملکرد کلی نیز مناسبت زیادی با وزن و ابعاد بدنه دارد و اگر قرار به قیاس هایما S7 توربو با نسخه فاقد توربو باشد، می توانیم نتیجه را کاملا متفاوت توصیف کنیم به شکلی که هایما S7 بدون توربو با صفر تا صد حدود 20 ثانیه بسیار کند محسوب می شود اما نسخه توربو با شتاب حدود 11 ثانیه ای عملکرد مناسبی را ارائه می دهد. سیستم تعلیق هایما S7 بیش از آنکه خشک و اسپرت باشد، با تنظیمی نرم و مناسب استفاده شهری دارد. همچنین کم فرمانی محسوسی نیز در گذر از پیچ ها دیده می شود که به لطف وجود سامانه ESP مشکل چندانی را در زندگی روزمره ایجاد نمی کند.
آسایش و راحتی هایما S7
نقاط قوت
- بهبود آپشنها (نسبت به S7 توربو)
- کاهش مصرف (نسبت به S7 توربو)
- دید و تسلط خوب راننده
- فضای 400 لیتری صندوق
نقاط ضعف
- عدم تغییرات فنی (نسبت به S7 توربو)
- نبود دریچه تهویه عقب
- ناسازگاری پیشرانه توربو با بنزین بیکیفیت
- فضای سر ردیف عقب (نامناسب برای قامت 185)