شماره تماس

03191092088

مجله خودرو

مکث موتور تیارا

کراس‌اوورها چند سالی است در بازار خودرو یکه‌تازی می‌کنند و انواع مدل‌های مختلف خودرو را، از هاچبک گرفته تا مینی‌ون به چالش می‌کشند. این روزها، خودروسازان ایرانی نیز به سراغ تولید و مونتاژ کراس‌اوورهای ۷ نفره رفته‌اند و چندین مدل را به بازار فرستاده‌اند. تیارا محصول مکث موتور، جدیدترین کراس اوور ۷ نفره بازار ایران است که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ رونمایی شد و با ظاهر تقریبا لوکس خود توانست توجه بازدیدکنندگان را جلب کند. بایک رویژیانگ X5 نام اصلی تیارا در بازار چین است و تابستان ۲۰۲۱ به اهالی شرق آسیا معرفی شد.

گالری مکث موتور تیارا

طراحی خارجی مکث موتور تیارا

جلو پنجره

در جلوپنجره روژیانگ X5، خطوط عمودی مشابه بورگوارد X5 و X7 دیده می‌شود. این ادوات، فلزی هستند و حس شاسی‌بلند لوکس را به بیننده منتقل می‌کنند. چراغ‌های کشیده با گوشه‌های تیز، ابعادی هماهنگ با جلوپنجره دارند و نسل جدید کیا سورنتو را به ذهن می‌آورند.

نمای عقب

در نمای عقب هم، برای فریم دور شیشه‌، اسپویلر انتهای سقف و بخش بزرگی از پایین سپر، پلاستیک سیاه استفاده شده است. البته طراحی چراغ‌های عقب و حجم‌دهی گلگیرها با الهام از سبک طراحی کره جنوبی (خصوصا سانتافه نسل قدیم) چشم‌نواز به نظر می‌رسند و برای یک کراس‌اور ساخت چین، راضی کننده هستند.

طراحی تیارا

 یک جلوپنجره بسیار بزرگ با خطوط عمودی هستیم که ضمن القاء حس قدرت، تا حدودی ما را به یاد محصولات بورگوارد می‌اندازد؛ در دو سمت این جلوپنجره عظیم، چراغ‌های کشیده با زمینه مشکی و هواکش‌های تزئینی سپر خودنمایی می‌کنند. البته با گذر از این زاویه و رسیدن به نیم‌رخ ماشین مقداری از میزان جذابیت‌های ظاهری کاسته می‌شود چراکه اینجا چرخ‌ها به نسبت ابعاد خودرو تا حدودی کوچک به نظر می‌رسند و فرم ساده شیشه‌ها و درب‌ها نیز ظاهری معمولی به خودرو بخشیده‌اند

کارایی و راندمان مکث موتور تیارا

در بخش مشخصات فنی خودرو تیارا با همان قلب تپنده محبوب خودروسازان چینی یعنی 1.5 لیتری توربو روبه‌رو می‌شویم که البته خوش‌بختانه با گیربکس CVT جفت‌وجور نشده و به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از نوع AT متصل است. پیشرانه تیارا مکث موتور قادر است حداکثر قدرت 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتن‌متر را تولید کند و ضمن مصرف 7.5 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، این کراس‌اوور خانوادگی را به حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت برساند. در رابطه با شتاب صفرتاصد تیارا مکث موتور در منابع رسمی حرفی زده نشده است اما به نظر می‌رسد این خودرو بتواند در شرایط واقعی شتاب 12 تا 13 ثانیه‌ای را ثبت کند.

طراحی داخلی مکث موتور تیارا

کابین و فضای داخلی ماشین تیارا

در بخش مشخصات فنی خودرو تیارا با همان قلب تپنده محبوب خودروسازان چینی یعنی 1.5 لیتری توربو روبه‌رو می‌شویم که البته خوش‌بختانه با گیربکس CVT جفت‌وجور نشده و به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از نوع AT متصل است. پیشرانه تیارا مکث موتور قادر است حداکثر قدرت 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتن‌متر را تولید کند و ضمن مصرف 7.5 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، این کراس‌اوور خانوادگی را به حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت برساند. در رابطه با شتاب صفرتاصد تیارا مکث موتور در منابع رسمی حرفی زده نشده است اما به نظر می‌رسد این خودرو بتواند در شرایط واقعی شتاب 12 تا 13 ثانیه‌ای را ثبت کند.

کابین جلو

کابین مکث موتور تیارا کیفیت ساخت قابل قبولی دارد، داشبورد خودرو از جنس پلاستیک خشک بوده و در برخی قسمت های آن از چرم دوزی استفاده شده است. در رودری ها از پلاستیک نرم و خشک و چرم دوزی استفاده شده و صندلی ها نیز پوشش چرمی با کیفیتی دارند. فرمان خودرو از نوع 4 شاخه و دارای D کات است که کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن قرار دارند.

صندلی های تیارا

صندلی های جلوی این ماشین تقریبا خوب بوده و فضای کافی به سرنشینان می دهند. اما این فضا در ردیف عقب به حد عالی می رسد و فضای سر و پا برای سرنشینان ردیف عقب بسیار ایده آل است. ردیف سوم این خودرو نیز برای نشستن کودکان مناسب بوده و سرنشینان بزرگسال نمی توانند حساب خاصی روی ردیف سوم این خودرو باز کنند.

تجربه رانندگی مکث موتور تیارا

تست رانندگی تیارا مکث موتور ۹ آبان ۱۴۰۱ در مجموعه صنعتی ماموت برگزار شد و کارشناسان محصول جدید مکث موتور را به بوته آزمایش گذاشتند. اولین نکته‌ای که بعد از سوار شدن به تیارا مکث موتور مشخص می‌شود، جایگاه خوب صندلی راننده است که دید و تسلط خوبی را به جاده فراهم می‌کند. وزن ۱.۶ تنی و قدرت ۱۵۵ اسب بخاری کراس‌اوور ۷ نفره، چندان تناسب ندارند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باید حدود ۱۲ – ۱۳ ثانیه پا را روی پدال گاز فشار دهید. تیارا دارای یک حالت اسپرت نیز است که دکمه آن روی کنسول میانی و پایین اهرم دنده نصب شده، اما با فشار دادن دکمه Sport تغییر چندانی در شتاب خودرو نمی‌بینیم.

آسایش و راحتی مکث موتور تیارا

قابلیت تاشوندگی صندلی های ردیف دوم و سوم
آینه داخلی الکتروکرومیک

 

 
 
 
 

 

دوربین ثبت وقایع خارجی خودرو در هنگام رانندگی

 

 
 
 

 

دوربین ثبت وقایع خارجی خودرو در هنگام رانندگی

 

 
 
 

 

نقاط قوت

نقاط ضعف

منو
وبلاگ
خانه